jablko

Niektoré knihy sú nádherné. Už na prvý pohľad. Bol som rád, že súborné dielo Jana Balabána vyzerá tak pekne. A páčila sa mi aj kniha Pirátství. Ako grafiky neznalému mi však nedocvaklo, že to robil ten istý človek - Martin Pecina.

Áno, nevedel som o ňom. Ale vďaka knihe Knihy a typografie viem o ňom oveľa viac ako len to, že robí krásne obálky. My, smrteľníci, negrafici, neumelci si niekedy neuvedomujeme, čo všetko a prečo sa nám páči. A môžme nad tým premýšľať, koľko chceme. Nevieme, prečo sa nám páči kniha alebo fotka, či film. Prosto sa nám páči. Ale sú takí ľudia, ktorí vedia, prečo to tak je. Poznajú zákonitosti toho, čo na nás dokáže zapôsobiť, resp. toho, čo nás vyrušuje. Skvelý český grafik a typograf Martin Pecina je jedným z takých ľudí. A nenechal si to iba pre seba. Napísal o tom knihu. Najskôr som si ju len dlho obzeral, prezeral, vnímal jej krásu. Potom som sa do nej začítal. Je to vskutku odborná kniha, ale veľmi pútavo napísaná. Kiežby všetky odborné knihy boli takéto.

Autor v úvode píše:

Abych obhájil potištěný papír, pokusím se aspoň psát stručně a osobně. Protože věřím, že v živote je podstaná jenom příma osobní zkušenost, která (čas od času) může mít í obecnejší platnost. Chtěl jsem vyrobit knížku, která by se dobře četla navečer v posteli, nebo v tramvaji, ve vlaku, v restauraci. Pár esejů, trochu praxe a možná i krapet nezbytného skuhrání, které patří ke koloritu našeho oboru. Ale v prvé řadě text s názorem, třeba notně pokřiveným. Žádný bezpohlavní katalog knižního designu, hyperkorektní teoretizování nad údělem a smyslem grafického designu, žádný špatný překlad, vytištěný na křídovém papíře tak tlustém, že nešťastnému čtenáři při neopatrné manipulaci uřízne hlavu.

A v tomto duchu sa tiahne celá kniha. Od prvej časti o knihách ako takých - papierových, či elektronických, cez druhú časť - o knižnej grafike, ktorá je na celkom inom papieri ako zvyšok knihy, až po poslednú časť - o knižnom písme. Existuje správny, či nesprávny formát knihy? Aká by mala byť štruktúra knihy? Ako kombinovať písmo a ako písmo a ilustrácie? Ako zarovnávať text? Čo s medzerami? Toľko k designu.

Potom sa autor venuje písmu. Pustí sa aj do písma Didot, ktoré my na jablku máme tak radi. Dozviete sa aj o anatómií písma, čitateľnosti, či diakritike. A celkom na záver je slovník typografických pojmov.

Nikdy som nečítal tak odborný a zároveň osobný text a to všetko v krásnej knihe. Nie je napísaná len pre ľudí, ktorí pracujú s textom, či knihami. Bude sa páčiť každému kto si myslí, že krása spasí svet.

Pozrieť v Artfore

O tejto knižke ste čítali, lebo sa venujeme témam, ktoré považujeme za dôležité, témam, ktoré máme radi.
Pomôžte nám pokračovať v tom.

Podporte nás


Späť na tému Knižky